Tauernbahn
05.03.2012 21:09Tauernbahn
Trať tauernské železnice začíná ve stanici Schwarzach-St. Veit a vede zezačátku souběžně s tratí Giselabahn ( používaný název někdy také Salzburg-Tiroler-Bahn). Ihned z nádraží aží Schwarzach-St. Veit je to dvojkolejná trať, která po opuštění stanice ihned začne strmě stoupat. V těchto místech se říká, že je to balkón na trať Giselabahn. Přes dva tunely se dostává k první stanici Loifarn kde je jedno z nejstrmějších stoupání na trati cca 28 promile. Pak už vlak zamíří skrz horu do Gasteinského údolí přes tunely Gorge , kdy na malou chvíli mezi tunely je možno zahlédnout kaňon GasteinAche. Toto místo je často realizováno na modelových kolejištích. Trať je v těchto místech jednokolejná. Po vyjetí z tunelu se opět trať vrátí jako dvojkolejná a projíždí stanicií Klammstein. Nyní je trať v dolní části údolí a dostaneme se do stanice Dorfgastein. Pak podél protihlukových stěn pokračuje trať do stanice Bad Hofgastein. Obě stanice jsou rychlíkové a staví zde většina těchto vlaků, které tady projíždí. Bohužel regionální doprava je tady na ústupu a kromě pár ranních vlaků tudy přes den projedou jen EC a IC vlaky. Trať z tohoto nádraří je opět už jednokolejná, překonává řadu potoků přes viadukty a lanové dráhy středisek Hof Gastein a Angertal.
stanice Bischofshofen, jedno z míst kde se dá nasednout na EC přes Tauernbahn
okolí stanice
dole je vidět trať směr Zell Am See
nové technologie v tunelu
servní strana pod sněhem
balkon .....pod náma trať Giselabahn
z jiné koleje
pohled směr Lend a trať se začne otáček na jih do údolí Gasteintal
Bad Hofgastein a soutězky
Gasteintal kolem stanice Angertal
Gasteintal
Gasteintal
Při vjezdu do stanice Angertal překonává slavnou soutěsku Anger po ocelovém mostě s délkou 110metrů. Dříve byla stanice důležitou pro křižování vlaků , jelikož je při jejím zhlaví částečně dvojkolejná , aby posléze po jedné koleji kolem skalních svahů dorazila do stanice Bad Gastein, je to jediná stanice, která má jednokolejnou trať na obou stranách.
Zde trať přejede na druhou stranu údolí Gastein a po levé straně dojede na konec údolí do stanice stanici Böckstein. Nejdříve železnice projede kolem staré opuštěné budovy, a pak přes nový most do novější stanice Böckstein. Zde je nakládací rampa ÖBB-Tauernschleusepro osobní vozy, které železnice dopraví na druhou stranu masivu Alp přes Tauerntunel. Ten měří 8371 metrů. V jiných zdrojích se dozvíte o jiné délce, ale v roce 2000 byl zkrácen o 179,5 metrů než měl původní tunel, ve kterém se zahájil provoz v roce 1909. Na kilometru 40.565 km je nejvyšší bod železnice 1226 metrů nad mořem. Jakmile vyjedeme z tunelu dostaneme na kraj údolí Hintertal s vrcholem Ankogel, který můžeme krátce zahlednout a pokračujeme až do stanice Mallnitz Obervellach. Zde se také nachází rampa pro nakládku a vykládku aut přes Tauerntunel.
Böckstein na postrku čeká SLB 1216
stanice Mallnitz a autovlak přes tunel
rampa pro autovlak Mallnitz
budova Mallnitz
křížení s původní tratí
Trať do 13.11.1999 směřovala z této stanice do stanice Kaponig (dříve Obervellach ), od tohoto data je vedena přes tunely Ochenigtunnel s délkou 5096 metrů a 690 metrů.
Mezi tunely je možné stanici Kaponig zahlédnout jelikož i půvdní trať křižuje novou ve zhruba 90stupních, je to v místě Kaponiggraben. Na původním tělese trati je z Mallnitzu po stanici Kaponig cyklostezka a pěšístezka. Původní trať byla jednokolejná přes tunely a krásné viadukty. Od tohoto místa, kde se pomyslně stará trať s novou potkají byla již v roce 1970 provedena rozsáhlá rekonstrukce, při níž byly vybudovány betonové mosty a trať byla napřímena. Původní tunely jako odbočení do údolí je na mnoha místech možno zahlédnout. Mezi nejznámější pohledy na Tauernbahn patří most přes Lindischgrabenbrucke a Falkensteinbrucke, kdy se pod železnicí objeví dolní hrad Falkenstein.
pohledy na Penk z vlaku
Falkenstein z vlaku
Vysoké Taury
stín mostu v údolí - v pozadí jsou staré zbytko mostu původní trati
stanice Penk, původní tunel
typická budova Tauernbahn - stanice Penk
Než vlak vjede do stanice Penk, překoná údolí přes největší železniční most v Rakousku Pfaff-Zwenbergbrucke s výškou 117 metrů a délkou 377 metrů. další rekonstrukce proběhla na trati nezi stanicemi Penk a Kolbnitz od roku 1980 - 1984, kdy byla trať zdvojkolejená. Nyní ( 2011-2012 ) byla ukončena rekonstrukce stanice Kolbnitz a stanice Mühldorf Möllbrücke a úseku mezi těmito stanicemi. Železnice po té už sjíždí do stanice Pusarnitz, která se nachází ve výšce 564 metrů nad mořem a na kilometru 80,9 končí ve stanici Spittal-Millstättersee. Narovnáním úseku byla trať celkově zkrácena o 1000 metrů.
jeden z pohledů do údolí
stanice Kolbnitz
stanice Kolbnitz
koleje, hory, sluníčko, sníh..... Tauernbahn
Tauernbahn
původní most a pohled na vysoké Taury
původní most a pohled na vysoké Taury
Villach
Schwarzach-St. Veit
Dorfgastein
Bad Hofgastein
Angertal
Bad Gastein
Böckstein
Mallnitz-Obervellach
( Kaponig )
Penk
Kolbnitz
Mühldorf-Möllbrücke
Pusarnitz
Spittal-Millstättersee